Erilliset pyöräkaistat Jätkäsaareen

Kaupunginvaltuusto käsitteli tänään Jätkäsaaren aloituskortteleiden kaavaa. Saimme yksimielisesti läpi ponnen erillisten pyöräkaistojen tutkimisesta Jätkäsaareen. Tämä on merkittävää, sillä tähän asti muut suuret puolueet ovat vastustaneet pyöräkaistoja. Helsingissä käydään jatkuvaa taistelua elintilasta pyöräilijöiden ja kävelijöiden välillä. Siksi olisi järkevää rakentaa Amsterdamin ja Kööpenhaminan malliin erillisiä pyöräkaistoja. Tämä edistäisi myös työmatkapyöräilyä, kun matka taittuisi sujuvammin ja nopeammin. Jäämme haukan lailla vahtimaan kaupunkisuunnitteluviraston vastausta ponteen.

Ollessani viime kaudella kaupunkisuunnittelulautakunnassa me vihreät väänsimme pitkään pienemmän parkkinormin puolesta. Jäimme silloin ilman tukea esityksellemme. Nyt olemme ryhtyneet puhumaan parkkinormittomien alueiden puolesta. Olisi järkevää, että parkkipaikkoja ei pakotettaisi rakentamaan, vaan niitä rakennettaisiin tarpeen mukaan. Ja ne, joilla on tarve, myös maksaisivat parkkipaikkansa. Nythän kerrostaloyhtiön kaikki asukkaat maksavat asuntojensa hinnassa harvojen parkkipaikat. Parkkipaikan rakentaminen Helsingissä maksaa 15-30 000 euroa, joten ihan ilmaista lystiä se ei ole.

Verkkosaaren kaavoituksesta Ode on kirjoittanut blogissaan: ”En tiedä, paljonko nuo pysäköintipaikat maksavat, mutta arvatenkin hinta on taas haarukassa 30 000 – 50 000 euroa paikkaa kohden. Kun normi on paikka/115 k-m2, tämä nostaa asuntojen hintaa 260-430 eurolla neliöltä. Koska asuntojen keskikooksi on määrätty 75 m2, noin kahdella asunnolla kolmesta oletetaan olevan auto, mutta kaikki maksavat paikasta.”

Lopuksi anekdoottina voin kertoa, että ryhmätoverini Sari Näre teki ponnen monikulttuuristen elementtien hyödyntämisestä alueen arkkitehtuurissa. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi mosaiikkien käyttöä rakennusten koristeena. Perussuomalaiset äänestivät tätä vastaan. Ilmeisesti mitä tahansa, missä on sana monikulttuurisuus, on vastustettava riippumatta asiayhteydestä.