Puhe valtuustossa automaattimetrosta

Valtuustossa 17.5.2006 käsiteltiin Helsingin metron uutta ohjausjärjestelmää, joka mahdollistaa automaattimetron käytön. Asiasta päätettiin yksimielisesti. Vuonna 2011 ajamme siis metroilla, joissa ei ole kuljettajaa. Vaunuissa ja laitureilla on kuitenkin jatkossakin henkilökuntaa, ja tein itse ponnen, jonka mukaan henkilökunnan tulisi olla HKL:n omaa henkilökuntaa, eikä esimerkiksi ulkopuolisen firman vartijoita. Ponsi hävisi tiukasti yhdellä äänellä, nyyh!

Puhe valtuustossa 17.5

Metromme 70-luvun ohjausjärjestelmän uusiminen on välttämätöntä, koska järjestelmä on vanhentunut, eikä mahdollista metroverkon laajentamista. Mielestäni nyt on järkevää käyttää parasta tarjolla olevaa teknologiaa, jotta tämä uusittu järjestelmä palvelee mahdollisimman kauan ja erilaisisssa tilanteissa. On sanonta, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, ja viittaan tällä siihen, että kahden uuden järjestelmän hankkiminen tulisi varmasti kalliimmaksi, kuin kerralla kunnollisen järjestelmän hankkiminen.

Automaattimetro mahdollistaa tiheämmät vuorovälit, kun junien turvavälejä voidaan pienentää. Parhaimmillaan ruuhka-aikana metro voisi kulkea 2,5 minuutin välein, mikä olisi upea juttu metron palvelutason kannalta ja lisäisi varmasti metron käyttäjiä. Ohjausjärjestelmän uusiminen ei saa kuitenkaan aiheuttaa muun joukkoliikenteen huonontamista tai muiden kiireellisten joukkoliikenneinvestointien lykkäämistä.

Ymmärrän kyllä ihmisten automaattimetroon ja ylipäätään metronkäyttöön liittyviä pelkoja, vaikka en olekaan itse samaa mieltä. Erityisesti ovien toiminta epäilyttää ja yksittäiset väkivaltatapaukset hermostuttavat monia matkustajia.

Tutkimusten mukaan automaattimetro on liikenteessä turvallisempi kuin ihmisen kuljettama metro, sillä inhimilliset virheet jäävät pois. Mm. kiskoihin tuleva tunnistusjärjestelmä reagoi paljon kuljettajaa nopeammin ja pysäyttää junan. Helsinkiin suunniteltu tekniikka ei myöskään ole automaattimetron pilot-kokeilu, vaan mm. Kööpenhaminassa ja Lontoossa se on ollut käytössä jo vuosia.

Tärkeää on mielestäni se, että kun siirrymme automaattimetroon, henkilökuntaa voidaan siirtää ohjaamosta laitureille ja junavaunuihin auttamaan ihmisiä ja ehkäisemään vaaratilanteita. Ja mielestäni tämän henkilökunnan pitää olla nimenomaan HKL:n omaa auttavaa ja ohjaavaa henkilökuntaa, ei virkapukuisia vartijoita. Teenkin seuraavan ponsiesityksen:

Kaupunginvaltuusto edellyttää, että henkilökuntaa lisäämällä parannetaan matkustajien turvallisuutta ja viihtyisyyttä, ja että lisättävä henkilökunta on HKL:n omaa henkilökuntaa, eikä esimerkiksi ulkopuolelta ostettavia vartijapalveluita.

Yksi vastaus artikkeliin “Puhe valtuustossa automaattimetrosta”

  1. […] Keskiviikkoisen valtuuston kokouksen hittiteema oli automaattimetro. Puheeni aiheesta löytyy täältä. Lisäksi tein aloitteen biopolttoaineita käyttävien autojen edistämisestä paikallisesti siten, että niille annettaisiin lupa pysäköidä ilmaiseksi keskusta-alueella. En ole mikään innokkain autoilun puolesta puhuja, mutta jos pitää valita kahdesta pahasta pienempi, niin kannatan kyllä bioautoja. […]