Sinnemäki ja Puoskari: Pisara-radan rakentaminen aloitettava seuraavalla hallituskaudella

Raideliikenteen lisääminen on Vihreiden keskeinen tavoite tulevalla hallituskaudella.

– Raideliikenteen lisäämisen kannalta on välttämätöntä parantaa Helsingin ratapihan välityskykyä rakentamalla Pisara-rata. Ilman Pisara-rataa esimerkiksi Seinäjoelle tai Joensuuhun ei pystytä lisäämään yhtään junavuoroa, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki.

– Tie- ja raideinvestointien suhde nostettiin tällä hallituskaudella ensimmäistä kertaa yhtä suuriksi. Jatkossa vihreiden tavoite on, että pääosa rahoituksesta suunnataan radoille, jatkaa Sinnemäki.

Nykyisin Pasilan ja päärautatieaseman välille ei ruuhka-aikaan mahdu yhtään uusia junavuoroja. Jatkossa suurin osa Kehäradan, Leppävaaran ja Tikkurilan liikenteestä voisi kulkea Pisarassa. Päärautatieasema varattaisiin kauko- ja taajamaliikenteelle. Tämä lisäisi merkittävästi junaliikenteen kapasiteettia ja toimintavarmuutta.

– Seuraavan hallituksen pitää Vihreiden mielestä tehdä päätös Pisarasta ja sen rahoittamisesta. Töiden pitäisi päästä alkuun seuraavan vaalikauden alussa. Tähtäimessä tulisi olla, että Pisara-rata on valmis 2020 mennessä, vaatii vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari.

– Pisara-rata on koko Suomea hyödyttävä hanke, joten sen rahoitusta ei tulisi ottaa pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeiden rahoituksesta, Puoskari sanoo. Hän on Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Tags:

2 vastausta artikkeliin “Sinnemäki ja Puoskari: Pisara-radan rakentaminen aloitettava seuraavalla hallituskaudella”

  1. Kalevi Kämäräinen sanoo:

    Yhteiskunnan säästötarpeet ovat yhtä lailla tiedossa. Siksi olisi mielekkäämpää pohtia Helsingin ratapihan ongelmien ratkaisua vaihtoehtoisin ja halvemmin keinoin kuin hirttäytyä yhteen ja ainoaan oikeaan ratkaisuun.

    http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2010.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi

    • mari sanoo:

      Kiitos linkistä lausuntoonne! Siellä on hyviä vaihtoehtoja, joita voisi käyttää myös väliaikaisina ratkaisuina, jos toteutus jostain syystä lykkäytyy.