Treeniblogi: Miten yhdistää perhe, työ, politiikka ja vielä maratonitkin?

Jatkossa kirjoitan blogiini myös muutamista minua kiinnostavista asioista politiikan ulkopuolella. Tärkeimmät asiat elämässäni perheen jälkeen ovat liikunta ja ympäristöasiat. Ympäristöasioiden kanssa saan ilokseni tehdä töitä. Työssäni mietin millä kaikilla tavoilla IT voisi auttaa ympäristökuormituksen pienentämistä ja miten yritysvastuuajattelua saataisiin laajennettua.

Mutta blogin aiheena oli ajatus olla se toinen rakas, eli treenaaminen. Pyrin urheilemaan päivittäin. Joskus aikaa on vain 20 minuuttia, mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Liikkuminen on minulle yhtä tärkeää kuin nukkuminen ja syöminen. Ilman säännöllistä juoksulenkkiä tai kuntosalilla huhkimista tulen huonotuuliseksi ja tehottomaksi.

Harvard Medical Schoolin, University of Illinoisin ja monien muiden tutkimusten mukaan yksi toimiva tapa tukea syrjäytymisuhan alla olevia oppimisessa on lisätä hikiliikuntaa jokaiseen koulupäivän alkuun. Päivittäin liikkuneiden lasten oppimistulokset paranivat 10-1000 % prosenttia. Miksi tätä ei ole vielä otettu käyttöön Suomen kouluissa?

Sama koskee tietotyötä tekeviä aikuisia. Aivot toimivat paremmin, kun välillä käy vähän hikoilemassa. Toivoisin saavani joskus joltain aivotutkijalta tähän oikein kunnon selostuksen. Itselläni tehtyjen ihmiskokeiden perusteella tämä pitää täydellisesti paikkaansa. Amerikkalaisilla työpaikoilla alkaakin olla jo juoksumattoja kokoushuoneissa!

Koska kalenteri täyttyy töistä, politiikasta ja mahdollisimman paljon 2,5-vuotiaan Okon kanssa vietetystä ajasta, yritän sovittaa treenit aamu-, yö- ja lounasaikoihin. Eihän se toki ideaalia ole, mutta parempi kuin ei treeniä ollenkaan! Moni on kysynyt, että miten ehdin liikkua näin paljon. Ymmärrän täydellisesti niitä, jotka kokevat, että elämä on tarpeeksi suorittamista ilman liikuntaakin. Ihan rehellisesti minun kohdallani kysymys on siitä, että ilman liikuntaa en ehtisi ja jaksaisi tehdä puoliakaan siitä, mitä muuten teen. Vakiokikkojani ajankäyttöön ovat työmatka- ja muu arkiliikkuminen sekä jumppaaminen 15-kiloisen elävän painon kanssa. :)

Esimerkkiviikon treeni on suunnilleen tällainen:

Ma: Juoksu aamulla töihin 8 km
Ti: 30 min salitreeni lounastauolla
Ke: Lepo
To: Juoksu 5 km aamulla matolla
Pe: Juoksu 7 km illalla Mustikkamaalle
La: 5 km aamulenkki ja kuntopiiri
Su: 15-20 km lenkki treenikaverin kanssa klo 20.30->

Yksi vastaus artikkeliin “Treeniblogi: Miten yhdistää perhe, työ, politiikka ja vielä maratonitkin?”

  1. […] Puoskari selvittää oman liikkumisensa täällä. Ajallisesti arvaan, että n. neljä tuntia ja viisi viikkokertaa pl. sunnuntain pidempi […]